Skulle du vilja använda något foto så sänd mej några rader så ordnar vi det.--------------------------------------------------Optimerad för Google Chrome och Firefox.

---------------------------------------Klicka på bilden för förstoring.

måndag, november 14

En resa 43 år tillbaka i tiden till Cairo och Ismailia.

Det hela började med en återträff för 1:pluton 1:a kompaniet FN-bataljon 52M i Stockholm inför Veterandagen som återkommer varje år den 29 Maj ute på Gärdet och under den här trevliga kvällen på Drottning Viktorias Örlogshem kom frågan upp ( tror det var Peter) om att det skulle vara intressant att återvända till Egypten för att se om det efter 43 år fanns några spår kvar av vår tid där.
Olavi vår plutonchef på den tiden, tog tag i frågan när han kom hem till Portugal, där han började planera för en resa som på någon dag när inföll med när vi landade på Cairo Airport för 43 år sedan.
Alla i 1:pluton fick en inbjudan att följa med och efter mycket funderande så bestämde sig fem av oss att anta inbjudan. Dom som följde med på denna otroligt givande och annorlunda resa var Olavi Halttunen, Tomas Tallberg, Christer Thagesson, Peter Danielsson och jag själv.

Vi sammanstrålade på Cairo Airport på måndag kväll 31/10 för att sedan ta oss till Novotel ett hotell som ligger ganska nära.

Säkerheten verkar vara ganska hög för när vi kom till hotellet så var man tvungen att passera metalldetektor och bagaget röntgades.

Den här förarlösa vagnen åkte mellan dom olika terminalerna på flygplatsen.

Det var gaska lugnt i polen.

Tisdag morron tar vi turbussen som går varje halvtimme från hotellet till flygplatsen, för att där hämta bilen som är bokad till och med lördag.

Här börjar vi resan till Ismailia som är ca. 12,5 mil och dom första milen var rena rama skräckfärden och jag beundrar vår chaufför Tomas som orkade vara så lugn och redde ut alla situationer vi hamnade i.

Bilderna kommer från motorvägen till Ismailia.

Efter incheckning på Mercure hotell som ligger vid Lake Timsah så tog vi oss en promenad till våra gamla kaserner.

Här har tiden nog stått still, det mesta är sig likt efter 43 år.

Så här ser hotellet ut när det börja skymma.

Några bilder från hotellrummet.

Onsdag morron åker vi ut UNSO för att få veta hur dagsläget är.

Vår blivande lokale guide för dagen.

Paul Guldbaek

El Houcine Chairi

En serie bilder av dom tidigare chefer och en del har varit svenska.

Suezkanalens sträckning idag.

Dags för gruppfoto.

Minnesmärket vid Abu Attwa där israelerna var tvungen att retirera när dom var på väg in i Ismailia 1973.

Vår guide försöker övertyga om hur det gick till för 43 år sedan.

Här har vi kommit fram till OP OA eller 1101.

Vad vi kunde se så blir sötvattenkanalerna bara bredare med åren.

Här verkar det som vi har lite svårt att bestämma oss vid vilket hus som OP,et låg vid.

Troligtvis det här huset.

Här har vi kommit till Lake Timshas västra strand för att söka var vi hade Campen när vi flyttat ut från kanalbolagets bostäder.

Här har vi tagit en kaffepaus innan vi återvänder till hotellet.

Några kvällsbilder från hotellet.

Torsdags morron drog vi längre ut på västra sidan av Lake Timsah och där kunde vi lokalisera var Campen hade varit.

På väg ut till OC 1103 råkade vi ut för en punktering och efter en del språkförbistringar så kunde vi få på reservhjulet med lokal hjälp.

Här är vi mycket övertygade om att OC 1103 ligger.

Dom här grabbarna bodde stora delen av 52:an här på 1103.

OD 1104 kan vara vid någon av dessa bilder, det var så ombyggt att vi inte kunde avgöra.

Det här är en bild tagen i närheten av Abu Suweir.

Här är vi ganska säker att 1112 låg.

När vi kom tillbaka till hotellet så var det dags att smälta dagens intryck med några kalla Stella.

På fredag gjorde vi ett för sök att ta oss över kanalen för att besöka 1101, först testade vi att åka över bron men den den var stängd på grund av reparationer. Då fick vi tips om en färja men där blev det tvärstopp för i så fall fick vi åka taxi över. Sedan fick vi veta att fyrhjulsdrivna bilar inte var tillåtna öster om kanalen.

Så vi återvände till hotellet och en kall Stella och laddade inför morgonens resa till Cairo.

Peter provade om man skulle ta sig ett dopp i Lake Timsah men han avstod till förmån för polen.

En fyrmastad på väg söderut.

Lördag morgon var det dags att ta motorvägen till Cairo men nu hade vi lite tur för det var helgdag och ganska lugnt efter vägen.

Nu var det dags att återlämna bilen i oskadat skick på flygplatsen och allt var till belåtenhet trots att vi körde på reservhjulet.

I väntan på att vi skulle komma ut till Basarerna så blev det en Stella till.

Våran guide ut till Basarerna.

Vissa skulle bara vara med på bild.

Christer i förhandlingstagen?

Hilton hotell har bytt namn.

Några utanför gamla Hilton som också ville vara med på bild.

Här ska det visst vara det berömda Tahrirtorget.

På väg till flygplatsen finns denna skylt som visar befolkningsantalet för Egypten och det uppdateras hela tiden. (jag tror att det står 91 miljoner någon ting).

Sista kvällen hade tydligen alla kalla Stella tagit slut så det blev att testa Sakara men den höll inte samma standard.

Söndagmorron var det dags att dra ut till flygplatsen för hemfärd via Köpenhamn, Arlanda och sista biten med tåg till Ö-vik.

Många bagagevagnar blev det?

Som vanligt trångt och varmt på väg till säkerhetskontrollen som var belägen direkt vid ingången.

Så vill jag tacka mina fyra medresenärer för denna lyckade återresa, hoppas vi kan ses till 50-års jubileet 2023.